De klachtplicht, een ingebrekestelling en verzuim zijn zaken waar u rekening mee dient te houden bij het veilig stellen van uw vordering.
Komt een contractspartij zijn of haar verplichting uit hoofde van een gesloten overeenkomst niet na, dan dient de andere partij bepaalde formaliteiten in acht te nemen, om zo een eventuele vordering tot nakoming, ontbinding of schadevergoeding veilig te stellen. Gebeurt dit namelijk niet, dan kunnen eventuele vorderingen – ook al schiet de andere partij tekort – in een procedure afgewezen worden. Het gaat hier met name over de klachtplicht en het sturen van een ingebrekestelling, zodat de andere partij in verzuim komt te verkeren.
Klachtplicht
De klachtplicht bepaalt dat de schuldeiser op een gebrek in de prestatie geen beroep meer kan doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar ter zake heeft geprotesteerd (artikel 6:89 BW).
In het geval er sprake is van consumentenkoop geldt een meer specifieke klachtplicht, waaruit volgt dat bij een koopovereenkomst met een consument, binnen een termijn van twee maanden na ontdekking dient te worden geprotesteerd.
Het idee achter de klachtplicht is dat de partij die een prestatie levert erop moet kunnen vertrouwen dat degene die een prestatie ontvangt met bekwame spoed onderzoekt of het geleverde aan de overeenkomst beantwoordt en wanneer dit niet het geval is, dit tijdig aan de schuldenaar mededeelt.
Wordt niet aan de klachtplicht voldaan, dan verwerkt (verliest) de schuldeiser al zijn rechten die hij had gehad om het gebrek – eventueel met tussenkomst van de rechter – te laten herstellen of hiertoe schadevergoeding te verkrijgen.
Het klagen dient binnen bekwame tijd te gebeuren. Uit het voorgaande blijkt dat bij consumentenkoop uitgegaan dient te worden van een termijn van twee maanden na het ontdekken van het gebrek. Bij overige kwesties is niet precies te zeggen wat een redelijke termijn is, behalve dat de schuldeiser enige tijd mag nemen voor het doen van onderzoek en het inwinnen van advies. De schuldeiser mag hier echter niet te lang over doen. Het is van de omstandigheden van het geval en de daarbij betrokken belangen afhankelijk of er tijdig is geklaagd of niet. De aard van het gebrek en dus of het gebrek makkelijk valt te zien en of makkelijk valt te achterhalen wie of wat de oorzaak van het gebrek is, speelt een rol, maar ook de deskundigheid van partijen. Of de andere partij geschaad is als gevolg van het verstrijken van de tijd tot aan klagen, speelt eveneens een rol.
Het klagen is vormvrij, wat inhoudt dat het niet uitmaakt of dit bijvoorbeeld mondeling of schriftelijk gebeurt. De schuldeiser moet wel concreet aangeven waarom er sprake is van een gebrek. Het is wel aan te bevelen schriftelijk te klagen om zo altijd te kunnen aantonen dat u en wanneer u geklaagd heeft.
Ingebrekestelling
Schiet een contractspartij in de nakoming van een overeenkomst tekort, dan is het naast klagen van belang om die andere partij in gebreke te stellen. In gebreke stellen is niets anders dan de andere partij nogmaals in de gelegenheid te stellen binnen een bepaald tijdsbestek aan de verplichtingen uit de overeenkomst te voldoen. Wanneer een schuldenaar niet in gebreke wordt gesteld, zullen vorderingen zoals herstel/nakoming en/of ontbinding dan wel schadevergoeding afgewezen moeten worden.
Op grond van de wet dient een ingebrekestelling een schriftelijke aanmaning te zijn waarin de schuldenaar een redelijke termijn tot nakoming wordt gesteld.
Een ingebrekestelling is dus iets anders dan klagen en een ingebrekestelling moet aan een aantal eisen voldoen. Een ingebrekestelling dient in de eerste plaats een schriftelijke aanmaning te zijn. Ten tweede dient een duidelijke en redelijke termijn gegeven te worden waarbinnen alsnog moet worden gepresteerd. Daarnaast moet een ingebrekestelling duidelijk zijn over wat wordt gevorderd en op grond waarvan. Tot slot dient de ingebrekestelling te vermelden wat er gebeurt als de wederpartij niet binnen de gestelde termijn alsnog presteert. Te denken valt aan een aansprakelijkheidsstelling voor schade en/of het ontbinden van de overeenkomst.
Het is niet altijd noodzakelijk een ingebrekestelling te versturen. Indien er een fatale leveringstermijn of betalingstermijn is afgesproken die wordt overschreden of wanneer de wederpartij aangeeft (direct of indirect) dat hij die niet meer zal nakomen, geldt dat een ingebrekestelling niet vereist is. Hetzelfde geldt in gevallen waarbij er sprake is van een onrechtmatige daad of een schadeclaim die voortvloeit uit wanprestatie. Contracten of overeengekomen algemene voorwaarden kunnen echter bepalen dat altijd het versturen van een ingebrekestelling vereist is.
Verzuim
Verzuim is de toestand waarbij de schuldenaar in gebreke blijft om aan de verplichtingen uit hoofde van een gesloten overeenkomst te voldoen.
Reageert een schuldenaar niet op een ingebrekestelling en gaat hij niet alsnog over tot nakoming, dan komt de schuldenaar na het verstrijken van de gegeven termijn in verzuim te verkeren. Pas wanneer een contractspartij in verzuim komt te verkeren – en pas dan – is het mogelijk schadevergoeding te vorderen (of alsnog nakoming).
Verkeert een schuldenaar niet in verzuim, dan zal een vordering tot nakoming of schadevergoeding stranden. Wordt een schuldenaar niet in gebreke gesteld, dan komt hij niet in verzuim te verkeren en kan hij als het ware achterover leunen. Ook kan een schuldenaar er alsnog voor kiezen na te komen en zo het verzuim zuiveren, om schade te voorkomen. Verkeert een partij in verzuim, dan kan de schuldeiser een aangeboden nakoming weigeren, tenzij tevens betaling wordt aangeboden van de geleden schade en de gemaakte kosten.
Mogelijkheden bij Te Biesebeek Advocaten
Heeft u naar aanleiding van het voorgaande vragen, komt één van uw contractspartijen zijn of haar verplichtingen niet na of wordt u aangesproken op grond van toerekenbaar tekort schieten, dan kunt u bij Te Biesebeek Advocaten in Zwolle terecht voor specialistisch advies en juridische bijstand in een eventuele procedure. Ook kunnen wij u uiteraard adviseren over uw mogelijkheden en de risico’s die hierbij spelen.
Lees meer: