Hanteert u algemene voorwaarden? Zo ja, weet u zeker dat de algemene voorwaarden wel van toepassing zijn?
Door het hanteren van algemene voorwaarden kunnen algemene bepalingen op eenvoudige wijze in iedere overeenkomst worden opgenomen. De bepalingen worden algemeen genoemd, omdat ze onder andere betrekking hebben op betalingstermijnen, buitengerechtelijke kosten, aansprakelijkheid en garantievoorwaarden. Voor ondernemers zijn algemene voorwaarden makkelijk, omdat u deze bepalingen iedere keer opnieuw kunt gebruiken.
Uit de praktijk blijkt dat ondernemers vaak niet weten hoe de algemene voorwaarden van toepassing dienen te worden verklaard. Een foutje is hier snel gemaakt en daardoor is het mogelijk dat uw klant bedingen in uw algemene voorwaarden kan vernietigen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Van toepassing verklaren van algemene voorwaarden
De klant moet een redelijke mogelijkheid hebben gekregen om van de algemene voorwaarden kennis te nemen. Het is dus niet vereist dat hij de algemene voorwaarden ook heeft gelezen en heeft begrepen, u moet hem slechts in de mogelijkheid stellen om van de inhoud kennis te nemen.
Dit kan op 3 manieren:
1. Ter hand stellen
Hierbij overhandigt u de algemene voorwaarden voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst aan de klant. U kunt de algemene voorwaarden op de achterzijde van uw briefpapier afdrukken, waarbij u op de voorzijde naar de algemene voorwaarden op de achterzijde verwijst. Maar let op, de algemene voorwaarden afdrukken op de achterzijde van uw factuur (aldus na het sluiten van de overeenkomst) is te laat!
2. Ter inzage leggen
Voor sommige ondernemers is het niet wenselijk iedere klant een afschrift van de algemene voorwaarden te overhandigen omdat het niet praktisch is of veel te kostbaar (denk aan winkeliers). In dit geval kunt u uw algemene voorwaarden ter inzage leggen op uw eigen kantoor, bij de Kamer van Koophandel of bij de griffie van een rechtbank. Hierbij dient u te vermelden dat de algemene voorwaarden op een van deze locaties ter inzage liggen en dat u (indien de klant daarom verzoekt) een exemplaar van de algemene voorwaarden zal toesturen.
3. Elektronisch ter beschikking stellen
Heeft u een webwinkel? Of sluit u overeenkomsten met klanten via de telefoon of internet? U dient uw algemene voorwaarden dan voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst elektronisch aan de klant ter beschikking te stellen. Dit betekent dat de klant voor of bij het afrekenen in de webshop moet worden medegedeeld dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede waar de klant de algemene voorwaarden kan vinden. De algemene voorwaarden dienen toegankelijk te zijn en het moet mogelijk zijn deze te kunnen downloaden.
Het is achteraf moeilijk te bewijzen dat de klant in de mogelijkheid is gesteld om van de algemene voorwaarden kennis te nemen, daarom is het van belang dat in de offerte, overeenkomst of opdrachtbevestiging wordt verwezen naar de algemene voorwaarden en dat deze van toepassing worden verklaard. Wilt u alles uitsluiten? Dan zou u de klant kunnen verzoeken deze documenten te tekenen, waardoor het akkoord van hem vast komt te staan.
Heeft u vragen over de toepassing van algemene voorwaarden of wilt u meer informatie over het opstellen van algemene voorwaarden? Neem dan contact op met de specialisten op het gebied van contractenrecht van Te Biesebeek Advocaten in Zwolle