Voldoet een product niet aan de redelijke verwachtingen van een consument, dan kan er sprake zijn van ‘non conformiteit’. Als verkoper moet u het product dan repareren of vervangen.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen.
Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen. U moet het probleem zelf oplossen of de fabrikant inschakelen voor de consument. Wanneer de koper uit eigen beweging een afspraak maakt met de fabrikant, blijft u ook in dat geval verantwoordelijk.
Wanneer is een product ondeugdelijk?
Een product is volgens de Autoriteit Consument & Markt ondeugdelijk als het:
- niet (goed) werkt
- niet compleet is
- beschadigd is
- niet werkt zoals door de verkoper of de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd
- niet voldoet aan de opgegeven specificaties
Regels ondeugdelijke producten gelden ook bij afgeprijsde producten
De regels voor ondeugdelijke producten gelden ook voor afgeprijsde artikelen. Vertoont een afgeprijsd artikel een gebrek, dan heeft de consument het recht dit terug te brengen. Als verkoper moet u het repareren of vervangen.
Regels voor tweedehands producten
Ook voor tweedehands producten geldt dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. De verwachtingen hangen onder andere af van de prijs en de informatie over de staat van het product. Wel geldt dat de consument minder mag verwachten van tweedehands producten dan nieuwe producten, waardoor er minder snel sprake is van een ondeugdelijk product.
Welke rol speelt de fabrikant?
Als verkoper mag u consumenten niet doorverwijzen naar de fabrikant. U heeft de koopovereenkomst gesloten en moet zelf een oplossing bieden, of de fabrikant inschakelen voor de consument.
U heeft wel wettelijke mogelijkheden om de schade achteraf te verhalen op de fabrikant. Stelt u bijvoorbeeld een consument schadeloos, dan kunt u de schade proberen te verhalen bij uw leverancier.
Hoe snel moet u een oplossing bieden?
Als verkoper moet u de consument een snelle oplossing bieden, die hem geen ernstige overlast bezorgt of extra geld kosten. U kunt bijvoorbeeld een leenexemplaar aanbieden. Is een snelle oplossing niet mogelijk, dan kan de consument in bepaalde gevallen de koopovereenkomst laten ontbinden. Hij krijgt dan zijn geld terug.
Mag een consument ruilen als hij spijt heeft van zijn aankoop?
U bent niet verplicht om een goed functionerend product te ruilen of het aankoopbedrag terug te geven. Dit mag wel – als service – en u bepaalt zelf de termijn. Voor verkopen aan de deur, via internet of via de telefoon gelden speciale regels.
Neem contact op met Te Biesebeek Advocaten, Zwolle
Heeft u vragen over uw rechten en plichten als verkoper? Stel ze aan Te Biesebeek Advocaten in Zwolle.
Wij voorzien u graag van advies en denken in oplossingen. Praktisch en resultaatgericht.