Heeft u recht op een nieuw product, wanneer het oude product niet hersteld kan worden? Of mag een verkoper volstaan met het aanbieden van een refurbished product?
Het komt voor dat een product kapot gaat binnen de garantietermijn en niet meer te herstellen is. Er zijn steeds meer verkopers die in deze gevallen in plaats van een nieuw product, een ‘refurbished’ product aanbieden. Een refurbished product is een gebruikt product dat geheel is schoongemaakt en een opknapbeurt heeft gehad, met eventueel nieuwe onderdelen, zodat het product werkt als een nieuw product. Dient u als consument akkoord te gaan met een refurbished product, of heeft u gewoon recht op een gloednieuw product?
Rechtbank Amsterdam
In 2016 is er door de rechtbank Amsterdam een uitspraak gedaan met betrekking tot een refurbished product in plaats van een nieuw product. In deze kwestie ging het over een consument die een iPhone had gekocht van € 799,00. De iPhone wilde na acht maanden niet meer opstarten. Er was hier dus sprake van een non-conform product en op grond van de wet had de consument recht op vervanging. Apple bood de consument een refurbished toestel aan. De consument heeft het toestel geweigerd en aangegeven dat alleen een nieuw toestel zal worden geaccepteerd. Apple heeft aangevoerd dat een refurbished toestel volstaat, omdat deze vergelijkbaar is met de staat waarin de iPhone verkeerde op het moment dat deze kapot ging. De rechter oordeelde in de zaak dat vervanging door een refurbished toestel niet volstond. De rechter stelde dat het kapotte toestel vervangen moest worden door een nieuw toestel.
In deze zaak betrof het een iPhone, maar dit geldt natuurlijk voor ieder product. Wanneer een product kapot gaat binnen de garantietermijn, en dus non-conform is, heeft u recht op een nieuw product en hoeft u geen genoegen te nemen met een refurbished product.
Europese richtlijn
Voor bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen bestaat er een Europese richtlijn. Met betrekking tot deze richtlijn heeft het Hof van Justitie het volgende overwogen: “In het geval dat verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald, en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van begin af aan had moeten ontvangen.” Dit wil dus zeggen dat de consument een nieuw product moet ontvangen en geen genoegen hoeft te nemen met een refurbished product. Van ongerechtvaardigde verrijking is dan geen sprake, want de consument heeft langer moeten wachten op zijn nieuwe product.
Refurbished product gekocht?
Wanneer een consument een refurbished product koopt, geldt het bovenstaande niet. Indien een consument een refurbished product koopt dat kapot gaat binnen de garantietermijn, mag de verkoper het product wél vervangen door een refurbished product. U krijgt als consument dan alsnog wat u in beginsel bent overeengekomen: een refurbished product. U kunt aldus geen nieuw product vorderen. Neem voor meer informatie gerust contact op met Te Biesebeek Advocaten in Zwolle.