Een kwestie die regelmatig door de rechtbanken in ons land wordt behandeld is het bestaan van gebreken aan een (recent gekochte) tweedehands auto. Ook in een recente uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch vormde een tweedehands auto het middelpunt van het geschil.
In deze blog zullen enkele verplichtingen van de koper met betrekking tot het bewijs van gebreken en het in de gelegenheid stellen tot herstel van de gebreken worden besproken. Hierbij zal als uitgangspunt het arrest van het gerechtshof worden genomen.
Aankoop en ontdekking van gebreken
In de procedure bij het gerechtshof dient van de volgende feiten te worden uitgegaan. Een potentiële koper van een tweedehands auto heeft een proefrit in een auto gemaakt. Tijdens de proefrit ontdekte de potentiële koper enkele gebreken aan de auto, welke gebreken hij aan de verkoper heeft gemeld. De koper en verkoper zijn vervolgens een prijs overeengekomen en hebben de koopovereenkomst gesloten. De verkoper heeft de auto aan de koper geleverd. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.
Ongeveer één week na het sluiten van de koopovereenkomst heeft de koper aan de verkoper gemeld dat hij enkele klachten had ten aanzien van de auto. De motor zou trillen, de vering zou niet goed zijn en de remmen zouden ‘op’ zijn. De koper heeft aan de verkoper bericht dat er enkele zaken vervangen zouden moeten worden, waarna partijen telefonisch contact hebben gehad. Een dag later heeft de koper de koopovereenkomst ontbonden en om terugbetaling van de koopprijs verzocht.
Gerechtelijke procedure: vordering tot ontbinding en terugbetaling
Om reden dat de koopprijs niet door de verkoper is terugbetaald, heeft de koper een gerechtelijke procedure bij de kantonrechter aanhangig gemaakt. De kantonrechter heeft de vorderingen van de koper afgewezen. De koper kon zich niet met het oordeel van de kantonrechter verenigen en heeft hoger beroep tegen het vonnis van de kantonrechter ingesteld. Echter, zonder succes.
Bewijslast gebreken
Ter zake de bewijslast oordeelt het gerechtshof dat het op de weg van de koper is gelegen om aan te tonen dat er sprake is van een gebrek, zijnde dat de koper hiervoor bewijs dient aan te leveren. Een verklaring van een garagehouder die enkel stelt dat er “inderdaad gebreken” waren aan de auto, is naar het oordeel van het hof geen deugdelijke onderbouwing van de gestelde gebreken. Uit een verklaring, of andere vorm van bewijs, dient te blijken om welk gebrek het gaat en wat de ernst van het gebrek is.
Gezien het feit dat de koper er niet in is geslaagd de vereiste bewijsmiddelen in te brengen, heeft het hof bepaald dat de gestelde gebreken niet zijn komen vast te staan. De koper was dan ook niet bevoegd om de koopovereenkomst met de verkoper te ontbinden.
Herstel van de vermeende gebreken
Alleen al op basis van het ontbreken van de vereiste bewijsmiddelen dienen de vorderingen van de koper te worden afgewezen. Het gerechtshof besteedt in het arrest echter ook nog –kort- aandacht aan een andere verplichting: het in de gelegenheid stellen van de verkoper om de vermeende gebreken te herstellen.
In de zaak bij het gerechtshof heeft de koper de verkoper niet in de gelegenheid gesteld de auto te inspecteren en/of de vermeende gebreken te herstellen. Het bieden van de gelegenheid om de gestelde gebreken te herstellen, is een verplichting voortvloeiende uit de wet (artikel 7:22 lid 2 BW) en zonder hieraan te hebben voldaan kan niet tot ontbinding van de overeenkomst worden overgegaan (artikel 7:21 lid 3 BW). Nu de koper de verkoper niet in de gelegenheid heeft gesteld om te herstellen, mocht de koper óók om deze reden de koopovereenkomst niet ontbinden. De vorderingen van de koper worden afgewezen en de koper wordt door het gerechtshof in de proceskosten veroordeeld.
Volg de juiste juridische stappen: ook voor ondernemers!
Uit de uitspraak van het gerechtshof blijkt dat het niet volgen van de juiste juridische stappen nadelige gevolgen kan hebben. Dit geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor overige producten. Indien er sprake is van een gebrek aan een door u gekocht product doet u er verstandig aan ervoor te zorgen dat u gespecificeerd bewijs van het gebrek verzamelt. Daarnaast dient u het gebrek tijdig (en schriftelijk) bij de verkoper de melden en dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te herstellen (met daarbij een ingebrekestelling voor het geval het gebrek niet wordt hersteld).
Heeft u er geen vertrouwen in dat de verkoper het gebrek (op correcte wijze) zal herstellen of heeft de verkoper in een eerder stadium aangegeven niet tot herstel over te zullen gaan? Dan hoeft u de verkoper mogelijk niet in de gelegenheid te stellen om voor herstel zorg te dragen, let wel: hiervoor gelden strikte regels. Win tijdig juridisch advies in en laat uw situatie beoordelen. Een kleine misstap kan –zoals te lezen in de uitspraak van het gerechtshof- grote gevolgen hebben.
Het bovenstaande heeft niet alleen betrekking op consumenten, maar ook op ondernemers. Sterker nog, consumenten worden bij wet op meerdere manieren beschermd, ondernemers niet. Dit brengt met zich mee dat u als ondernemer er extra voor dient te waken dat de juiste juridische stappen worden gevolgd.
Advocaat contractenrecht
Heeft u een vraag over een koopovereenkomst of een gebrekkig product? Wilt u er zeker van zijn dat de juiste juridische stappen worden genomen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van de specialisten van Te Biesebeek Advocaten in Zwolle. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van contractenrecht kunnen wij u voorzien van een helder juridisch advies, waardoor u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.