Het consumentenrecht regelt in juridische zin de (contractuele) rechtsverhouding tussen de consument enerzijds en de professioneel handelende partij anderzijds.
Consumentenrecht
Zoals uit het voorgaande al blijkt is het consumentenrecht het geheel van regels die specifiek van toepassing zijn op de relatie tussen een consument en een professioneel handelende partij. Dit binnen het handelsverkeer. Het consumentenrecht biedt aan de consument enerzijds rechten, maar anderzijds ook plichten.
Het consumentenrecht omvat onder andere regels ten aanzien van koop, colportage, overeenkomsten in de reisbranche, koop op afstand, het afsluiten van telefoon- en energieabonnementen en verzekeringen.
De wet
Het consumentenrecht omvat een groot aantal verscheidene aspecten en is mede daardoor verspreid over verschillende wetten. Te denken valt aan het Burgerlijk Wetboek, de privacywet (AVG), de colportagewet, de Telecommunicatiewet etc. Consumentenrecht is dwingend recht, wat betekent dat daar niet van afgeweken kan of mag worden.
De consument
Een consument is juridisch gezien iemand die voor zichzelf (particulier) en niet voor een zijn of haar beroep handelt. Het gaat bij een koopovereenkomst om het persoonlijk gebruik van een zaak en niet om een commercieel gebruik. Rechtspersonen kunnen geen consument zijn, slechts mensen van vlees en bloed kunnen consument zijn.
Doel consumentenrecht
Het doel van het consumentenrecht is het bescherming bieden aan de partij, die over het algemeen als zwakkere partij wordt gezien bij het sluiten van een overeenkomst. De professioneel handelende partij heeft immers meer ervaring en kennis. De toepasselijke regels bieden de consument dan ook meer bescherming ten opzichte van een niet consument. Het consumentenrecht is grotendeels onder invloed van de Europese Unie ontstaan.
Hoe wordt de bescherming geboden?
De bescherming wordt aan de consument geboden door in veel gevallen een bedenktermijn te geven, waarbinnen de koop nog ongedaan kan worden gemaakt (colportage en koop op afstand). Ook kan de gedacht worden aan een schriftelijkheidsvereiste (telefonische verkoop van abonnementen op een dienst of een energiecontract).
Het consumentenrecht schept ook verplichtingen voor de ondernemer om de consument op goede wijze van juiste informatie te voorzien. Dit ten aanzien van kenmerken van een product, de totale prijs, de wijze van betalen, de levering en de gang van zaken als het product of de dienstverlening niet conform de gemaakte afspraken is.
Bij koopovereenkomsten biedt het consumentenrecht garantietermijnen waarbinnen het gebrek verholpen dient te worden. Ook kan bijvoorbeeld een omkering van de bewijslast plaatsvinden, zodat de consument – bij een product dat niet voldoet – niet hoeft aan te tonen dat hij of zij het product gebrekkig geleverd heeft gekregen of dat dit binnen een bepaalde termijn kapot is gegaan en dit niet aan de consument ligt. Dit bijvoorbeeld als een auto binnen zes maanden gebreken vertoont.
Bovendien kunnen tussen partijen gemaakte afspraken, die nadelig zijn voor de consument, op grond van het consumentenrecht niet gelden of kan hier door de andere partij geen beroep op gedaan worden.
Advocaat consumentenrecht
Heeft u vragen over consumentenrecht, bent u consument en heeft u een geschil met een professioneel handelende partij of heeft u juist een geschil met een consument, neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten Te Biesebeek Advocaten in Zwolle. Onze advocaten hebben jarenlange ervaring en kunnen u voorzien van een goed advies of u bijstaan in een gerechtelijke procedure.
Lees ook: