Koop op afstand is de aan- of verkoop van een product op afstand, bijvoorbeeld per telefoon of online.
Steeds meer bedrijven verkopen hun producten en diensten via internet. Het aantal webshops stijgt dan ook al jaren. De drempel om thuis op de bank via de telefoon, tablet of laptop online wat te kopen is laag. Zeker als het gekochte de volgende dag al wordt geleverd en er achteraf betaald mag worden. Het gevaar van een impulsaankoop ligt dan al snel op de loer.
Bedrijf – consument
Om kopers daarvoor te behoeden heeft de overheid wetgeving ingevoerd waarin deze koop op afstand aan regels wordt gebonden. De regels zijn van toepassing op overeenkomsten op afstand tussen bedrijven en consumenten. Dus niet voor bedrijven onderling. Ze gelden niet alleen voor online aankopen van consumenten, maar ook voor telefonische aankopen en aankopen gedaan via postorderbedrijven.
Bescherming staat voorop
De bescherming van de consument staat daarbij voorop. Als u ondernemer bent en uw producten en diensten ook via internet of andere manier op afstand aan particulieren verkoopt, dan is het dus zaak om daar goed rekening mee te houden.
Belangrijkste rechten en plichten koop op afstand
Welke rechten en plichten hebben consumenten en ondernemers bij de overeenkomst op afstand? De drie belangrijkste zijn de volgende:
- De consument heeft recht op belangrijke informatie voordat de koop tot stand komt. Zoals de kenmerken van het product of de dienst, de identiteit en contactgegevens van de ondernemer, de totale prijs, de manier van betaling, de levering en teruglevering van het gekochte en het recht van ontbinding.
- Nadat de koop is gesloten dient deze schriftelijk bevestigd te worden.
- De consument heeft een herroepingsrecht (of bedenktijd) van 14 dagen. Dat betekent dat de koper de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kan ontbinden.
Ingaan bedenktijd
Wanneer gaat de bedenktijd van 14 dagen nu in? Bij producten is dat vanaf de dag van de ontvangst. Als het gekochte product echter uit meer (onder)delen bestaat dan gaat deze termijn pas in na ontvangst van het laatste (onder)deel. Bij diensten gaat de termijn van 14 dagen in na de dag van de bevestiging van de overeenkomst.
Soms bestaat het gekochte uit een combinatie van een product en dienst. Denk bijvoorbeeld aan het sluiten van een nieuw telefoonabonnement met telefoon. Dan gaat de termijn van 14 dagen pas in na de ontvangst van het product.
Geen bedenktijd voor bepaalde producten en diensten
Let op: voor bepaalde producten en diensten geldt de bedenktijd van 14 dagen niet. De belangrijkste uitzonderingen zijn:
- Producten gemaakt volgens de specificaties van de consument of die persoonlijk zijn, zoals een kast op maat of trouwfoto’s.
- Producten die snel bederven of verouderen, zoals vers voedsel of bloemen.
- Diensten waar een datum of periode voor wordt afgesproken, zoals verhuur van vakantiehuisjes, goederenvervoer, autoverhuur en tickets voor evenementen.
- Spoeddiensten aan huis, bijvoorbeeld bij een lekkage, verstopping of kortsluiting.
- Kansspelen en pakketreizen.
Juridisch advies koop op afstand
Voor de koop op afstand gelden bijzondere regels waarbij de bescherming van de koper voorop staat. Met het toenemen van het aantal online aankopen krijgt u daar als ondernemer al snel mee te maken. Wellicht dat u bepaalde ‘spelregels’ in uw algemene voorwaarden heeft opgenomen of dit wenst te doen. U dient hierbij rekening te houden met de wettelijke bepalingen waarbij de koper wordt beschermd.
De advocaten van Te Biesebeek Advocaten in Zwolle zijn ervaren en deskundig op dit rechtsgebied. Heeft u behoefte aan advies of bijstand? Of wilt u uw algemene voorwaarden laten controleren? Neem dan vrijblijvend even contact op met een van onze specialisten via 038-4223020 of stuur een e-mail naar info@tebiesebeek.nl.