Algemene voorwaarden zijn een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd, aldus de wet.
Algemene voorwaarden maken onderdeel uit van de dagelijkse praktijk in het handelsverkeer. Bij veel overeenkomsten die u sluit zijn dit soort voorwaarden van toepassing. Vaak worden de algemene voorwaarden anders genoemd, zoals leveringsvoorwaarden, garantievoorwaarden, bezorgvoorwaarden of actievoorwaarden. Let wel, ook al hebben deze voorwaarden een andere naam, volgens de wet zijn dit algemene voorwaarden.
In algemene voorwaarden worden de randvoorwaarden van een overeenkomst opgenomen. De zogeheten ‘kern’ van de overeenkomst -zoals de prestatie, wat er wordt geleverd of de overeengekomen prijs- hoort niet in de voorwaarden te worden beschreven. In de algemene voorwaarden staan standaardbepalingen die u van toepassing wilt laten zijn op al uw overeenkomsten die u met derden sluit. De overige afspraken vermeldt u in de met uw klant of opdrachtgever gesloten overeenkomst, waarbij u de voorwaarden van toepassing verklaart.
Wat wordt zoal in algemene voorwaarden opgenomen?
In algemene voorwaarden worden veelal bepalingen opgenomen met betrekking tot de wijze van betaling, leveringstermijnen, aansprakelijkheid, garanties, eigendomsvoorbehoud en beëindiging van de overeenkomst (opzegging of ontbinding). Levert u (ook) producten of diensten aan consumenten? Zorg er dan voor dat uw voorwaarden niet in strijd zijn met de wettelijke regels die gelden voor het sluiten van overeenkomsten met consumenten. Zo kunnen algemene voorwaarden (worden vermoed) onredelijk bezwarend (te) zijn. Dit wordt bepaald aan de hand van de ‘zwarte’ en ‘grijze’ lijst. Uw contractspartij kan een onredelijk bezwarend beding vernietigen. Indien u zowel overeenkomsten sluit met ondernemingen als met consumenten, is het aan te raden twee soorten algemene voorwaarden te hanteren.
Opstellen en gebruik van algemene voorwaarden
Het opstellen van algemene voorwaarden is in veel gevallen maatwerk. Ons advies: kopieer niet zomaar kant-en-klare voorwaarden van het internet. Het staat immers niet vast of deze voorwaarden voldoen aan de wettelijke regelgeving, dan wel of deze van toepassing zijn op uw bedrijf en uw situatie. Juiste en complete algemene voorwaarden die specifiek zijn opgesteld voor uw onderneming kunnen discussies voorkomen en daarnaast geld besparen. Verder zijn algemene voorwaarden ervoor bedoeld om risico’s voor uw bedrijf te beperken. Heeft u bijvoorbeeld al gedacht aan een eigendomsvoorbehoud in het geval uw debiteur in staat van faillissement wordt verklaard? In het geval van een eigendomsvoorbehoud kunt u –mits op de juiste wijze toegepast- in ieder geval aanspraak maken op de door u geleverde goederen. Ook een eigendomsvoorbehoud kan in de algemene voorwaarden worden opgenomen en wordt altijd door ons aangeraden.
Algemene voorwaarden zijn niet zomaar van toepassing op een overeenkomst, u dient deze wel bij het sluiten van de overeenkomst overeen te komen. Het op de achterzijde van een factuur afdrukken van de algemene voorwaarden is in dit geval te laat. Wilt u meer weten over het van toepassing verklaren van algemene voorwaarden? Lees dan dit artikel op onze blog.
Opstellen en controleren van algemene voorwaarden
Goede algemene voorwaarden bieden zekerheid, bijvoorbeeld in het geval van een geschil of aansprakelijkheid. Daarnaast kunt u in algemene voorwaarden opnemen binnen welke termijn uw facturen dienen te worden betaald. Door het hanteren van algemene voorwaarden bespaart u tijd, u hoeft immers niet steeds dezelfde bepalingen in een overeenkomst op te nemen. U verwijst naar de algemene voorwaarden en voegt deze eenvoudigweg bij. Hierdoor houdt u tijd over voor echt ondernemen.
Gebrekkige algemene voorwaarden zorgen in de praktijk voor problemen of discussies, zeker wanneer de voorwaarden niet in overeenstemming zijn met de wet. Het voorgaande kan hoge kosten met zich meebrengen. Deze kosten zijn op eenvoudige wijze te voorkomen door sterke en uitgebreide algemene voorwaarden te hanteren. Algemene voorwaarden zijn een must voor iedere ondernemer. Wij kunnen algemene voorwaarden voor u opstellen die nauw aansluiten op uw core-business.
Hanteert u al algemene voorwaarden? Dat is goed nieuws, maar zijn uw algemene voorwaarden nog wel up-to-date en zorgt u voor een juiste toepassing? Om hier zeker van te zijn adviseren wij u met enige regelmaat uw algemene voorwaarden te laten controleren. Daarnaast kunnen wij u van advies voorzien bij het toepassen van algemene voorwaarden. Wilt u de risico’s van uw onderneming zoveel mogelijk beperken? Neem dan vrijblijvend contact op met Te Biesebeek Advocaten in Zwolle en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen.
Lees ook: opstellen van algemene voorwaarden is een must! Dit zijn 10 redenen waarom.