Als ondernemer staat u dagelijks voor keuzes: een opdracht accepteren of niet; personeel aannemen of niet, een bedrijfspand kopen of huren…. Het is de kunst om als ondernemer op het juiste moment de juiste beslissing te nemen. Dit is echter niet altijd een vanzelfsprekendheid. Het enkele feit dat een ondernemer dubbele werkweken draait, maakt niet per definitie dat de resultaten van uw onderneming positief zijn. Het is zaak dat een ondernemer tijdig inziet of zijn onderneming nog bestaansrecht heeft.
Op het moment dat schuldeisers niet (tijdig) betaald kunnen worden is het zaak dat de ondernemer bij zichzelf te rade gaat. De ondernemer doet er op dat moment in ieder geval verstandig aan om in overleg te treden met een advocaat zodat nagegaan kan worden wat er (juridisch) mogelijk is. De redenen waarom betalingsproblemen ontstaan kunnen veelzijdig zijn, doch vaak zijn de volgende punten (een van) de hoofdoorzaken:
- Betalingen van debiteuren laten (te) lang op zich wachten;
- Aantrekken van (extra) werk, werknemers en bedrijfsmiddelen leveren niet het beoogde positieve resultaat op.
Voortzetting bedrijfsvoering
Hoewel onze kerntaak het juridisch begeleiden en adviseren van de klant is, gaat onze dienstverlening verder. Op het moment dat het besluit is genomen om tot het saneren van schulden over te gaan, is het namelijk ook zaak om te beoordelen op welke wijze een situatie kan worden gecreëerd dat in de toekomst niet hetzelfde probleem gaat voordoet. Dat maakt dat advisering in de bedrijfsvoering ook (al dan niet in samenspraak met de accountant) om de hoek komt kijken. Vragen die alsdan veelal de revue passeren:
- Hoe kan er weer een positief bedrijfsresultaat gecreëerd worden?
- Moet er afscheid worden genomen van werknemers?
- Moeten er in de toekomst betere/andere afspraken worden gemaakt met klanten?
- Is het werken vanuit een eenmanszaak of v.o.f. niet te risicovol?
- Moet het debiteurenbeheer anders worden ingericht?
Terwijl bij de eerste kennismaking met de advocaat de vraag saneren of stoppen centraal staat, komt het veelvuldig voor dat ook de arbeidsrechtelijke- en incassoproblemen door ons worden opgelost om vervolgens (in samenspraak met een accountant) te adviseren over een andere rechtsvorm waar vanuit na de sanering wordt gewerkt.
Voorkomen beter dan genezen
Zoals beschreven, is het de kunst om als ondernemer op het juiste moment de juiste beslissing te nemen. Wat is het juiste moment om Te Biesebeek Advocaten in te schakelen? Hoe eerder hoe beter.
Waarom pas contact opnemen als het kwaad al geschied is of als het vijf voor twaalf is….? Ondernemen is vooruitzien. Schakel dus tijdig de juiste adviseurs in. Als u bij ‘tijdig inschakelen’ hanteert: ‘voordat u uw handtekening zet’, dan kunnen mogelijk veel problemen worden voorkomen. Te Biesebeek Advocaten adviseert, begeleidt en ontzorgt.
Bent u op zoek naar een adviseur die vanuit de juridische invalshoek met u meedenkt? Neem dan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact op met Harbert ter Horst van Te Biesebeek Advocaten in Zwolle.