Kan een nieuwe klant aan zijn betalingsverplichtingen voldoen? Controleer het aan de hand van deze tips.
Krijgt u een grote order binnen van een nieuwe klant? Geweldig, maar hoe weet u zeker dat deze nieuwe klant aan zijn betalingsverplichtingen gaat voldoen? Ondernemen is risico’s nemen, maar het beste is natuurlijk deze risico’s zo veel mogelijk te beperken.
Betalingsrisico’s vermijden: met wie doet u eigenlijk zaken?
Een eerste stap om betalingsrisico’s te beperken is om te onderzoeken met wie u eigenlijk zaken doet. U dient daarbij te denken aan de bevoegdheid van uw contactpersoon, met welke (rechts)persoon u eigenlijk te maken heeft, welke (rechts)persoon opdracht heeft gegeven en voor wie hij dat gedaan heeft.
Door te onderzoeken met wie u zaken doet, kunt u bijvoorbeeld discussies met betrekking tot bevoegdheid vermijden. Indien u er achter komt dat de contactpersoon van uw nieuwe klant niet bevoegd is tot het plaatsen van een opdracht, kunt u telefonisch contact opnemen met degene die wel bevoegd is. Ook kunt u oplichting voorkomen door te bepalen met wie u zaken doet, bijvoorbeeld door eerst te kijken of de rechtspersoon wel staat ingeschreven in het handelsregister.
Wilt u uw betalingsrisico’s beperken? Let dan op het volgende:
- Controleer de gegevens in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. In het handelsregister vindt u de handelsnaam of handelsnamen en adresgegevens van rechtspersonen en eenmanszaken.
In het handelsregister kunt u ook controleren wie er eigenaar of gevolmachtigd is (eenmanszaak) of wie bestuurder is en welke bevoegdheden daaraan zijn gekoppeld (rechtspersoon).
Van een B.V. of N.V. kunt u zelfs de recente jaarcijfers controleren. Een uittreksel kan tegen betaling van een kleine vergoeding via de website van de KvK worden opgevraagd. - Sluit overeenkomsten met de daartoe bevoegde persoon. Hierbij moet u denken aan de eigenaar van een eenmanszaak, de gevolmachtigde van een eenmanszaak of een bestuurder van een B.V. of N.V. Maar let op: ook werknemers kunnen bevoegd zijn rechtshandelingen te verrichten zonder dat zij zijn opgenomen in het handelsregister van de KvK.
Indien u twijfelt aan de bevoegdheid van een contactpersoon is het altijd verstandig om dit even na te vragen bij iemand waarvan u zeker weet dat hij bevoegd is. - Vraag een aanbetaling of voorschot. Heeft een nieuwe klant opdracht gegeven tot het leveren van goederen of diensten en is er sprake van een ‘serieus’ bedrag, vraag dan om een voorschot. Ook in het geval een bestaande klant in het verleden laat was met betalen of in financiële problemen verkeerde, is het verstandig eerst een voorschot te vragen. Indien het voorschot niet betaald wordt, kunt u tijdig de risico’s signaleren en hierop anticiperen.
- Controleer de kredietwaardigheid. Indien u een overeenkomst met een andere partij wenst te sluiten waarbij er sprake is van een groot financieel belang, is het verstandig om -voordat u de overeenkomst sluit of werkzaamheden verricht- te controleren of uw (potentiële) contractspartij wel kredietwaardig is. U kunt de kredietwaardigheid laten controleren door gespecialiseerde bedrijven.
- Is mijn contractspartij failliet? Voordat u een overeenkomst aangaat of voordat u goederen of diensten gaat leveren kunt u in het centraal insolventieregister controleren of uw contractspartij failliet is verklaard.
- Hanteer algemene voorwaarden. Middels algemene voorwaarden kunt u de nodige risico’s beperken, bijvoorbeeld door een eigendomsvoorbehoud in het geval de andere partij niet betaalt of failliet gaat. Ook kunt u in algemene voorwaarden opnemen wanneer de andere partij in verzuim is, wanneer u uw werkzaamheden op kunt schorten, hoe hoog de rentevergoeding is en wanneer buitengerechtelijke kosten verschuldigd zijn.
- Stop met het leveren van diensten of producten. Veel ondernemers maken de fout dat zij doorgaan met leveren aan een partij die al voor een langere periode niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Zoek in dit geval contact met de klant en wijs op de achterstand in de betaling. U kunt grote schade voorkomen door (tijdelijk) niet meer te leveren aan deze klant. Onbetaalde omzet draagt immers niet bij aan winst.
Voor meer informatie over het incassotraject van Te Biesebeek Advocaten in Zwolle kunt u onze incassowebsite bezoeken. Hier vindt u informatie over ons incassotraject, no cure no pay in de buitengerechtelijke fase en tips voor een effectief debiteurenbeheer.
Heeft u naar aanleiding van bovenstaande adviezen nog vragen of heeft u een klant die uw vordering onbetaald laat, neem dan contact met ons op.