Wanneer u een bedrijfspand verhuurt is het verstandig om voor het aangaan van de huurovereenkomst een rapport op te stellen waarin nauwkeurig wordt beschreven in welke staat het pand op dat moment verkeert. In de praktijk komt het veelvuldig voor dat een bedrijfspand na het eindigen van een huurovereenkomst in geen opzicht meer lijkt op het bedrijfspand zoals u deze bij de start van de huurovereenkomst aan de huurder heeft verhuurd. Met een inspectierapport legt u de staat van het gehuurde vast en creëert u bewijs.
Goed huurderschap
Volgens de wet is een huurder verplicht om zich ten aanzien van het gebruik van de gehuurde zaak als een goed huurder te gedragen (art. 7:213 BW). De huurder is er voor verantwoordelijk om te zorgen dat de gehuurde zaak in dezelfde staat achterblijft als bij het aangaan van de overeenkomst. Echter, helaas gebeurt dat niet altijd. In de gevallen dat een pand beschadigingen heeft opgelopen, is het lastig om te bewijzen of deze beschadigingen voor of na het aangaan van de huurovereenkomst zijn aangebracht. Daar kunnen geschillen over ontstaan en deze kunnen uitlopen op een procedure.
Inspectierapport
Voorafgaande aan het sluiten van de huurovereenkomst is het verstandig om een inspectierapport op te stellen waarin de staat van het bedrijfspand (per ruimte) wordt beschreven en wat er eventueel voor aanvang van de huurovereenkomst nog dient te worden hersteld. Zo’n rapport kunt u aanvullen met foto’s van het gehuurde in de huidige staat. Bij eventuele schade is het altijd aan de verhuurder om aan te tonen dat de schade bij oplevering nog niet aanwezig was. Met een duidelijk rapport is het een stuk makkelijker om eventuele schade vergoed te krijgen of in mindering te brengen op de door de huurder betaalde borgsom.
Uit de wet volgt dat indien tussen huurder en verhuurder een beschrijving van het gehuurde is opgemaakt, de huurder gehouden is de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard (art. 7:224 lid 2 BW). Wanneer er dus geen beschrijving is opgesteld, gaat men ervan uit dat de staat waar het pand op dat moment in verkeert, ook de staat is waarin de zaak was bij oplevering. Voor u als verhuurder brengt dit met zich mee dat u (in beginsel) de schade van door de huurder veroorzaakte gebreken niet op de huurder kunt verhalen. Het opstellen van een inspectierapport bij het aangaan van de huurovereenkomst is daarom van belang.
In het geval bij de inspectie voorafgaande aan het sluiten van de huurovereenkomst bepaalde zaken of gebreken over het hoofd worden gezien, zullen deze punten niet in het inspectierapport worden opgenomen. Het voorgaande brengt met zich mee dat indien de huurder daar verder niet meer over klaagt, de huurder na beëindiging van de huurovereenkomst ook deze zaken of gebreken dient op te lossen c.q. te herstellen.
Aansprakelijkheid schade
Na beëindiging van de huurovereenkomst volgt er een eindinspectie, waarbij er een eindinspectierapport wordt opgesteld met de bevindingen. Bij de eindinspectie moet het bedrijfspand compleet leeg en schoon zijn. Indien de rapportages van de ‘voorinspectie’ en de ‘eindinspectie’ naast elkaar worden gelegd, wordt snel duidelijk of er sprake is van veranderingen of gebreken aan het pand. Indien het pand niet in dezelfde staat verkeert als bij het aangaan van de huurovereenkomst, dan moet u de huurder eerst in de gelegenheid stellen om zelf herstelwerkzaamheden te verrichten. Wanneer de huurder deze mogelijkheid niet aangrijpt, komen de kosten voor zijn rekening. Volgens de wet is de huurder immers aansprakelijk voor schade aan het gehuurde die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst (art. 7:218 lid 1 BW).
Het opmaken van een inspectierapport kan discussies omtrent de staat van het bedrijfspand voorkomen en zorgt voor bewijs in een gerechtelijke procedure. U voorkomt hiermee dus niet alleen ongewenste kosten, maar het wordt ook een stuk makkelijker om de huurder aansprakelijk te stellen voor eventuele schade.
Neem voor meer informatie gerust contact op met Te Biesebeek Advocaten in Zwolle.